Selasa, 8 September 2009

Takwa Dan Martabat Manusia

AL QURAN menjelaskan bahawa manusia adalah makhluk yang istimewa dan mulia di sisi Allah.

Ini berdasarkan firman Allah yang bermaksud: Sesungguhnya Kami ciptakan manusia itu dengan sebaik-baik kejadian. (Surah at-Tin, ayat 4)

Walaupun malaikat dianggap makhluk paling taat kepada Allah, al-Quran dengan jelas menerangkan kedudukan istimewa manusia berbanding malaikat.

Ini sebagaimana diterangkan dalam firman Allah, mafhumnya: Dan ingatlah ketika Kami berfirman kepada malaikat: Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam. Lalu mereka sekeliannya tunduk memberi hormat melainkan iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia daripada golongan kafir. (Surah al-Baqarah, ayat 34)

Dalam ayat di atas, Allah memerintahkan supaya malaikat sujud kepada Nabi Adam, iaitu sebagai isyarat jelas bahawa manusia adalah makhluk yang lebih mulia daripada malaikat.

Justeru, sebagai makhluk paling mulia di sisi Tuhan, manusia dipilih dan dilantik Allah sebagai khalifah di atas muka bumi biarpun pada awalnya pelantikan itu menimbulkan pertanyaan dari kalangan malaikat.

Pertanyaan itu disambut Allah dengan memberi jawapan ringkas tetapi penuh makna, menyebabkan malaikat terus akur, sesuai dengan sifat taat yang mereka miliki. Kisah ini dirakamkan dalam al-Quran.

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan khalifah di bumi. Mereka (malaikat) bertanya: Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan) padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?”



Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya. (Surah al-Baqarah, ayat 30)

Jika kedudukan manusia lebih mulia daripada malaikat, apatah lagi kalau hendak dibandingkan dengan binatang, sebagaimana umum mengetahui bahawa binatang tidak mempunyai akal dan itulah perkara pokok yang membezakan kedua-duanya.

Sebenarnya akal fikiran yang dianugerahkan Allah kepada manusia adalah amanah yang bakal dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.

Ini dijelaskan dalam firman-Nya bermaksud: Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota itu tetap akan diminta tanggungjawabnya. (Surah al-Israk, ayat 36)

Paling asas, manusia yang amanah terhadap akalnya akan sentiasa berfikir, memerhati, mengkaji dan memuji kebesaran Allah, Tuhan yang mencipta alam semesta. Golongan ini mendapat kemuliaan dan sanjungan tinggi di sisi Allah.

Firman Allah bermaksud: Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda bagi orang berakal. Iaitu orang yang menyebut dan mengingati Allah ketika mereka berdiri dan duduk dan berbaring dan mereka pula memikirkan mengenai kejadian langit dan bumi sambil berkata: Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab api neraka.” (Surah Ali Imran, ayat 190-191)

Rasulullah bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya yang berakal itu ialah orang beriman kepada Allah, membenarkan Rasul Allah dan berbuat amalan taat kepada Allah.” (Hadis riwayat Ibnul Mahbar)

Manusia yang tidak amanah terhadap akal, malah menjalani kehidupan hanya mengikut telunjuk nafsu semata-mata, kedudukan mereka sama seperti binatang, bahkan lebih dahsyat daripada itu.

Firman Allah bermaksud: Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak daripada jin dan manusia, yang mempunyai hati tetapi tidak mahu memahami ayat Allah, dan yang mempunyai mata tetapi tidak mahu melihat bukti keesaan Allah dan yang mempunyai telinga tetapi tidak mahu mendengar ajaran dan nasihat, mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi, mereka itulah orang yang lalai. (Surah al-A’raf, ayat 179)

Meskipun manusia makhluk paling mulia di sisi Allah, namun nilai kemuliaan seseorang insan itu diukur oleh Allah melalui sejauh mana seseorang itu bertakwa kepada-Nya.


Firman Allah bermaksud: Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (Surah al-Hujurat, ayat 13)

Takwa ertinya takut kepada Allah, iaitu mengelakkan diri daripada kemurkaan Allah dengan cara mematuhi segala perintah dan meninggalkan segala larangan lahir dan batin.

Kepentingan takwa selalu diingatkan oleh khatib ketika khutbah Jumaat dengan memetik ayat al-Quran bermaksud: “... Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.” (Surah Ali Imran, ayat 102)

Orang bertakwa ialah mereka yang beriman kepada Allah, patuh kepada perintah-Nya, melakukan segala amal soleh, meninggalkan segala apa yang ditegah dan dilarang, bersedia berkorban kerana Allah, mengamalkan hubungan baik sesama manusia dan makhluk Allah yang lainnya, seterusnya melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah Allah di atas muka bumi ini.

Dalam mukadimah surah al-Baqarah, Allah menerangkan ciri-ciri umum golongan bertakwa iaitu, “Alif, Lam, Mim. Inilah kitab al-Quran yang tidak ada sebarang keraguan mengenainya, yang menjadi petunjuk kepada orang bertakwa. Iaitu orang beriman kepada perkara ghaib dan mendirikan solat, serta membelanjakan sebahagian daripada rezeki yang Kami kurniakan kepada mereka.

“Dan juga orang beriman kepada kitab al-Quran yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dan kitab yang diturunkan terdahulu daripadamu, serta mereka yakin akan adanya hari akhirat. Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk daripada Tuhan mereka, dan merekalah orang berjaya.” (Surah al-Baqarah, ayat 1-5)

Mukmin yang bertakwa bukan saja dicintai Allah, malah akan dipelihara daripada segala macam bencana dan bahaya serta dijamin rezekinya daripada yang halal.

Firman Allah bermaksud: Barang siapa bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan melorongkan baginya jalan keluar (daripada segala rupa kesulitan). Dan Dia akan memberinya rezeki tanpa dapat dikira.” (Surah at-Talaq, ayat 2-3)

Dan kemuncak kejayaan bagi golongan bertakwa ialah mereka dijanjikan syurga yang penuh kenikmatan oleh Allah. Inilah matlamat terakhir yang diidam-idamkan oleh makhluk bergelar manusia.

Firman Allah bermaksud: “(Syurga) itu disediakan untuk orang bertakwa.” (Surah Ali Imran, ayat 133)



Sebaliknya, bagi golongan yang mengingkari perintah Allah atau lebih tepat tidak mahu beriman dan bertakwa kepada Allah, maka mereka dianggap tidak bernilai di sisi-Nya.

Kemuliaan yang ada pada dirinya sebagai manusia terhapus.

Kedudukan mereka tidak perlu dihuraikan kerana Allah menjelaskannya dalam firman-Nya bermaksud: Kemudian Kami kembalikan dia ke taraf makhluk yang paling rendah.” (Surah at-Tin, ayat 5)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan